Sollicitatie gesprek (beauty) tips‏

Misschien weten jullie wel dat ik momenteel druk aan het solliciteren ben. Ik heb al 2 gesprekken gehad waar ik de uitslag op dit moment nog niet van heb, dus het is nog even spannend! Het leek me leuk om mijn make-up en beauty tips met jullie te delen.

– Doe je niet anders voor dan dat je bent. Niet qua kleding, make-up of gedrag. Als je je prettig voelt in de kleding die je draagt, straal je dat ook uit. Doe dus niet een ongemakkelijk mantelpakje aan dat je anders nóóit zou dragen.

– Je handen zijn je visite kaartje, zorg dus dat deze er verzorgt uit zien! Het ligt er natuurlijk aan waar je solliciteert, als je bijvoorbeeld een gesprek hebt bij een horeca gelegenheid dan is het niet verstandig om nagellak op te doen, of extreem lange nagels te hebben. Ik solliciteerde bij een kledingzaak, en ik vond dat ik daar voor wel nagellak kon dragen. Ik droeg een zwart shirtje, en een zwarte lak met subtiele glitter. Dit paste mooi bij elkaar en leek me het meest veilig.


Dit is Goth van Orly, deze droeg ik tijdens het gesprek.

– Make-up zou ik zelf redelijk naturel houden, tenzij je solliciteert als visagist, maar dan nog moet het er niet overdreven maar classy uitzien vind ik zelf. Ik droeg een vrij naturelle ooglook, die je verder op in dit artikel zult zien.

– Uit je mond stinken is echt verschrikkelijk. Zowel in het dagelijks leven als bij een sollicitatie vind ik dit echt een afknapper. Poets je tanden, reinig je tong en spoel met mondwater. Neem vlak voor je naar binnen gaat nog een Smintje of iets dergelijks en je bent fris genoeg om naar binnen te gaan! Al kauwend op een stuk kauwgom binnenkomen vind ik niet bepaald netjes overkomen, dus doe dat liever niet.

– Parfum vond ik zelf best lastig. Het moet niet te aanwezig zijn natuurlijk, daarom heb ik het zelf een aantal uur voordat ik het gesprek had opgedaan, en niet vlak voordat ik de deur uit ging, anders hangt er zo’n walm om je heen. Ik koos voor een frisse parfum, dat vond ik namelijk wel passen bij de kledingwinkel waar ik solliciteerde.

– Draag geen grote rammelende sieraden. Dit leidt erg af tijdens het gesprek!

– Lach! Glimlach als je je toekomste baas ontmoet. Want zeg nou zelf, wie zou jij eerder aannemen, een stuk chagrijn of een meid met een vrolijke glimlach? Probeer dus enthousiast en vrolijk over te komen, ook al vind je het misschien een beetje spannend.

– Probeer geen nieuwe maskers, crèmes of reinigingsproducten uit de dag voor dat je solliciteert. Je weet niet hoe je huid erop reageert en stel je krijgt een allergische reactie, dan loop je best voor schut. Kan gebeuren natuurlijk, maar ik zou het risico niet willen lopen.

– Zit tijdens het gesprek recht op en kijk de persoon aan. Knik af en toe als de persoon wat uitlegt bijvoorbeeld, zo kom je geïnteresseerd over.

– Een goede voorbereiding is het halve werk! Zorg dat je je CV bij je hebt, dit komt altijd goed over. Moet je een portfolio laten zien, neem deze dan ook mee en zorg dat alles er netjes in zit.

– Verdiep je in de winkel of waar je ook solliciteert, zodat je een beetje een idee hebt van wat ze verkopen of doen. Bedenk van te voren vragen die ze zouden kunnen gaan stellen, zoals je sterke en zwakke punten.


Dit droeg ik tijdens mijn gesprek. Simpel, maar ook weer niet te ‘kaal’ voor mijn doen. Een lichtbruine oogschaduw op het ooglid, en Satin Taupe van Mac in de crease geblend en afgemaakt met bruine gelliner.

Zo, dat waren mijn tips, ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Misschien heb jij nog een goede tip? Laat ‘m dan achter bij de comments.

Dit bericht werd geplaatst in EOTD, NOTD, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Sollicitatie gesprek (beauty) tips‏

  1. Ik ben ook overal aan het solliciteren. Het is wel lastig om een bijbaantje te vinden hoor.
    Succes.
    Liefs xxx

  2. Goede tips! Ik vind dat je inderdaad jezelf moet blijven, dus wat makeup mag best aanwezig zijn! Zoals je look, gorgeous!

Geef een reactie

